Praktijkinfo algemeen
Ligging
De Praktijk voor het Jonge Kind is gevestigd in Benschop (Utr.) en is gemakkelijk bereikbaar, zowel per auto als per bus.
De dichtstbijzijnde bushalte 'van der Voort' IJsselstein, bevindt zich op ongeveer 70 meter afstand, vlak bij de grens van Benschop-IJsselstein (lijn 195 Arriva en lijn 106 Syntus). Rondom het huis waarin de praktijk is gevestigd, is op het eigen terrein ruim voldoende parkeergelegenheid.
Praktijkruimtes
De praktijk zelf beschikt over twee ruimtes. In de ‘speelkamer’ vindt de begeleiding van uw kind plaats. De inrichting ervan is afgestemd op het jonge kind. Zo zal uw kind zich snel op zijn gemak voelen. De ervaring leert dat ook de iets oudere kinderen zich 'thuis' voelen in de speelkamer.
In een kleine wachtruimte kunnen ouders/verzorgers desgewenst verblijven tijdens de begeleidingstijd. Voor een eventueel broertje of zusje is er een speelhoekje en kan er naar een tv-programma of een videofilmpje gekeken worden.
Openingstijden en bereikbaarheid
De praktijk is geopend van dinsdag t/m vrijdag van 8.30 uur tot 17.00 uur.
’s Morgens is er telefonisch spreekuur van 8.30 uur tot 9.00 uur voor kort overleg, het maken van een (bel)afspraak of eventueel een afmelding. Buiten dit telefonisch spreekuur om kunt u altijd de voicemail inspreken. Ik zal u dan zo snel mogelijk terugbellen.
Bij verhindering dient u zich altijd minimaal 24 uur van tevoren telefonisch af te melden.
Verder kunt u mij bereiken per e-mail.
Vakanties
Tijdens de schoolvakanties vindt er in principe geen begeleiding plaats. In onderling overleg kan hier soms van worden afgeweken.
Werkwijze
Kennismakingsgesprek
Wanneer u overweegt uw kind of leerling aan te melden, kunt u contact met mij opnemen om een afspraak te maken voor een kennismakingsgesprek. Dit gesprek is geheel vrijblijvend.
Voor ouders geldt dat u samen met uw kind welkom bent om een kijkje te komen nemen in de praktijk, waarbij er gelegenheid is om in het kort de hulpvragen van uw kind te bespreken. Meestal blijkt al snel of uw kind binnen de praktijk geholpen kan worden of dat er doorverwijzing nodig is.
Voor scholen geldt dat er een afspraak gemaakt kan worden voor een gesprek op locatie. Ook dit gesprek is vrijblijvend.
Aanmelding
Wanneer u besluit om uw kind aan te melden kunt u dit kenbaar maken per telefoon, per e-mail of desgewenst na afloop van het kennismakingsgesprek. Er wordt dan een afspraak gemaakt voor een uitgebreid intakegesprek.
Intakegesprek
Het intakegesprek neemt ongeveer anderhalf uur in beslag. Behalve de formele inschrijving zal ook informatie verzameld worden over uw kind, de school en de thuissituatie. We bespreken uitgebreid hoe de ontwikkeling tot nu toe is verlopen en welke factoren daarbij een rol hebben gespeeld. Soms is het handig wanneer u, indien beschikbaar, aanvullende gegevens meebrengt van school of van andere instanties, in de vorm van onderzoeks- of observatieverslagen. Tijdens de intakefase zal er, uitsluitend met uw toestemming, contact opgenomen worden met de school van uw kind. Als de school ermee instemt, kan er een afspraak worden gemaakt voor een observatie in de groep.
Onderzoek en begeleidingsplan
In de eerste weken bestaat de begeleiding uit observaties en onderzoek naar wat uw kind nodig heeft voor zijn ontwikkeling, thuis, in de groep en in de (school)omgeving. We richten ons op uw kind in zijn totaliteit, niet alleen op een deelaspect. Soms zijn er al diverse onderzoeken gedaan en is er alleen een kortdurend aanvullend onderzoek nodig. Dan is het belangrijk om te weten welke hulp uw kind al heeft gehad en wat wellicht goed werkte. Vragenlijsten voor ouders en leerkrachten kunnen in deze onderzoeksfase behulpzaam zijn. Behalve in de praktijk observeren we uw kind meestal ook op school in de groep, bijvoorbeeld tijdens het spelen of een kringactiviteit. Aansluitend is overleg wenselijk met de betreffende leerkracht en eventueel de remedial teacher/interne begeleider om de hulp aan uw kind zo goed mogelijk af te stemmen.
Wanneer alle informatie is verzameld, kunnen we door middel van een analyse de hulpvragen van uw kind formuleren en de doelen vaststellen voor het begeleidingsplan. Dit gebeurt in overleg met alle betrokkenen.
Het begeleidingsplan omvat alle gegevens en afspraken die nodig zijn en geldt voor een periode van 10-15 weken, afhankelijk van de hulpvraag van uw kind.
Begeleiding
De sessies vinden in principe één keer per week plaats in de praktijk. Soms kan het wenselijk zijn om uw kind enkele keren op school in de groep te begeleiden. Tijdens het begeleidingstraject wordt veel aandacht besteed aan de transfer van de praktijk naar de school- en thuissituatie. Het spreekt voor zich dat uw kind de nieuw verworven vaardigheden daar leert toepassen.
Door middel van een zelfgemaakt portfolio krijgt uw kind inzicht in zijn eigen ontwikkelingsproces. Het werken aan en het praten over de inhoud van dit portfolio is een vast onderdeel van de sessies. De activiteiten en werkvormen zijn vanzelfsprekend afgestemd op het doel van de begeleiding. We houden daarbij zoveel mogelijk rekening met de interesse van uw kind en/of het actuele thema in de groep. Het materiaal in de ‘speelkamer’ is voor het kind herkenbaar. Net als in de groep wordt er gebruik gemaakt van o.a. klei, verf, zand, water enz. De praktijk beschikt over een grote hoeveelheid spel- en oefenmaterialen die we inzetten bij de begeleiding van leer-, gedrags- en ontwikkelingsmoeilijkheden.
Soms mogen er speelvriendjes meekomen, bijvoorbeeld om het samenspelen of de verbale communicatie te stimuleren. Tijdens de sessies wordt voortdurend geobserveerd en letten we vooral op wat al goed gaat.
Evaluatie
Tijdens de begeleidingsperiode houden we u op de hoogte van de activiteiten en de vorderingen. Er is voldoende gelegenheid voor overleg of een tussenevaluatie. Het traject sluiten we af met een eind-evaluatiegesprek. Desgewenst kan er ook een eindgesprek op school plaatsvinden, zodat ook de leerkracht en remedial teacher/interne begeleider erbij betrokken worden.
Aan de hand van een eindverslag bespreken we hoe het ontwikkelingsproces is verlopen en overleggen we met elkaar of de begeleiding kan worden stopgezet of dat er vervolgstappen nodig zijn.
Aanmelding begeleiding
Wanneer?
Hoewel leerkrachten en remedial teachers op de basisschool zich inspannen om in de groep extra hulp te geven aan jonge kinderen met leer- gedrags- en/of ontwikkelingsproblemen, kan het voorkomen dat sommige van deze kinderen onvoldoende van het onderwijsaanbod in de groep profiteren. In veel gevallen hebben zij tijdelijk vaak behoefte aan specialistische individuele begeleiding. In het kader van Passend Onderwijs kan ik deze kinderen, in samenwerking met de ouders en de leerkracht, de gewenste ondersteuning bieden door middel van diagnostisch onderzoek, het opstellen van een behandelplan en begeleiding op maat. De begeleiding vindt plaats op locatie of in de praktijk, een ruimte die voor jonge kinderen aantrekkelijk is en waarin zij zich snel op hun gemak voelen.
Ook in de thuissituatie kan er tijdelijk behoefte zijn aan professionele ondersteuning voor uw kind. Samen met u bekijken we wat uw kind nodig heeft. In de praktijk zijn diverse begeleidingsmogelijkheden, passend bij de leeftijd van uw kind. Voor ouders is er veel ruimte voor gesprek en overleg. Het is van belang dat in een vroeg stadium de juiste hulp geboden wordt, zodat uw kind kan groeien in zijn ontwikkeling en (weer) met plezier en zelfvertrouwen naar school gaat.
Een reden voor aanmelding door de basisschool kan zijn:
- te weinig tijd voor een uitgebreid diagnostisch onderzoek en intensieve begeleiding
- intern onvoldoende geschikte ruimte voor individueel onderzoek en/of begeleiding
- beperkte mogelijkheden om het groeiend aantal kinderen met hulpvragen op te vangen
- het ontbreken van een remedial teacher als gevolg van de bezuinigingen
- behoefte aan expertise en hulp voor het jonge kind
Een reden voor aanmelding door ouders kan zijn:
- zorgen over het kind, bijvoorbeeld omdat het thuis of op school niet lekker in zijn vel zit
- de vinger er niet op kunnen leggen wat er aan de hand zou kunnen zijn
- behoefte aan advies over de juiste aanpak, bijvoorbeeld bij gedragsmoeilijkheden
- de leerkracht geeft aan dat er mogelijk leer- en/of ontwikkelingsproblemen zijn
- behoefte aan advies, bijvoorbeeld bij het kiezen van geschikte spelmaterialen
Wat biedt de Praktijk voor het Jonge Kind?
- vroegtijdige signalering van leer- gedrags- en ontwikkelingsproblemen
- begeleiding aan kinderen met hulpvragen op het gebied van taal, spraak-taal, rekenen, spel, (senso)motoriek/sensorische integratie, sociale- en emotionele ontwikkeling, cognitieve vaardigheden, weerbaarheid en executieve functies
- programma voor sociale vaardigheden voor kinderen vanaf 5 jaar. Is ook mogelijk in een groepje van maximaal 4 kinderen in de praktijk en tot maximaal 6 kinderen in de schoolsetting. Voor het groepsprogramma geldt een aangepast tarief
- specifiek onderzoek naar het leerpotentieel, periode eind groep 2
- begeleiding in spelvorm in het kader van motivatie en betekenisverlening
- speciale spelbegeleiding, waarbij soms speelvriendjes mee mogen komen
- handelingsgerichte werkwijze
- aantrekkelijke speel-leerruimte (de ‘speelkamer’) met voor het kind veelal bekende materialen
- grote variatie aan activiteiten met ruimte voor de inbreng en creativiteit van het kind, gericht op de doelstelling van de behandeling
- Kids'Skills methode (op speelse wijze vaardigheden ontwikkelen om problemen op te lossen)
- oplossingsgerichte gespreksvoering
- zo mogelijk aansluiting bij het actuele thema in de groep of interessegebied van het kind
- mediërend leren en werken aan de bouwstenen van de denkontwikkeling, zoals waarnemen, nauwkeurig zijn, plannen, niet impulsief zijn enz.
- portfolio, foto’s en indien van toepassing video-opnames
- overleg, samenwerking en transparantie ten aanzien van ouders, scholen en hulpverleningsinstanties
Spel is essentieel voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Het spelen stimuleert alle ontwikkelingsgebieden. Bij de Praktijk voor het Jonge Kind worden daarom vooral spel en spelbegeleiding ingezet bij de remediale hulp.
Even voorstellen
Mijn naam is Annèt van Roest.
Na ruim 30 jaar met veel plezier en passie in het basisonderwijs gewerkt te hebben als leerkracht in de onderbouw, remedial teacher en als begeleider van jonge kinderen met een ‘rugzakje’, ben ik na mijn studie gestart met een eigen praktijk, speciaal voor het jonge kind.
Gedurende mijn onderwijsloopbaan merkte ik dat mijn affiniteit met het werken met jonge, soms kwetsbare kinderen groeide. Er ontstond een behoefte om hen beter te kunnen begrijpen en begeleiden. Om deze reden volgde ik in de loop der jaren vele cursussen en trainingen.
Uiteindelijk besloot ik in 2003 de opleiding te gaan volgen tot Leraar Speciaal Onderwijs aan het Seminarium voor Orthopedagogiek, met als specialisatie ’Remediale zorg jonge (risico)kinderen’. Vervolgens ben ik, eveneens aan het Seminarium voor Orthopedagogiek, afgestudeerd als Master Special Educational Needs.
Ik vind het belangrijk om zowel theoretische als praktische kennis op te doen en neem dan ook regelmatig deel aan diverse nascholingsactiviteiten. Deze bestaan onder andere uit studiedagen, congressen en cursussen op het gebied van o.a. orthopedagogiek, gedrag, oplossingsgerichte psychotherapie voor kinderen en mediërend leren®.
Als Specialist Jonge Kind denk ik te kunnen voorzien in de behoefte aan expertise en ondersteuning in het kader van passend onderwijs voor elk kind.
Door constructief samen te werken met ouders, scholen en diverse andere externe hulpverleners, kunnen we het jonge kind optimale kansen bieden voor een brede ontwikkeling binnen zijn mogelijkheden, wat belangrijk is voor de hele schoolperiode en wellicht ook voor zijn verdere loopbaan.
Lidmaatschappen:
- Landelijke Beroepsvereniging Remedial Teachers
- Vereniging Ortho-Agogische Activiteiten
- Academie voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs
- Vereniging Jonge Kind
LinkedIn: www.linkedin.com/in/annèt-van-roest-94271770
Publicatie:
Van Roest, A. (2011). De betekenis van spel voor de ontwikkeling van jonge risicokinderen in het primair onderwijs. In G.M. van der Aalsvoort (red.), Van spelen tot serious gaming. Leuven: Acco.